Allah's Plan

Assalamualaikum.

Harini terfikir pasal jodoh. Yelah since da masuk new year, pertambahan umur baru berlaku dan pertambahan soalan cepumas dari mokcik dan pokcik berlaku secara drastik. Tapi aku muda lagi tau, hehehe. Tapi, umur mcm aku ni mmg dah patut kene soal dgn isu-isu kahwin kot sebab aku tgk kawan-kawan yg lain berderet dah saved the date. Tapi aku okay je, takdelah rasa nak kahwin jugak sbb aku tau kahwin bukan benda main-main dan tak semudah 1,2,3. Janganlah risau sebab semua orang ada jodoh, cuma cepat atau lambat je dgn izin-Nya. Jodoh semua orang dah ditentukan oleh Allah sewaktu kita berumur 4 bulan dalam kandungan ibu lagi. Malaikat dah tulis nama kita, rezeki kita, kahwin dengan siapa, cerai atau tak, anak berapa orang dan semuanya tentang diri. Semua Allah dah aturkan untuk kita elok-elok. Sebaik-baik perancangan adalah dari Allah, ingat tuh okay.

9 years ago, I have someone special when I was in secondary school sampailah masuk universiti. That relationship was the first for me. Kalau nak compare dgn kawan-kawan yang lain aku lah paling tak advance in bab bercinta. Hahaha. Idk, I just keras untuk semua tuh. Kira yang sorang ni je lah boleh buat makan tak kenyang mandi tak basah. Semuanya okay sampailah tahun ke-6,aku rasa I'm done with it. It's enough. We're break-off, bkn sebab dia ada org lain atau aku ada org lain. That excuses very cliche lah. Adalah sebab-sebab tertentu. And aku ada ckp dkt dia, "kalau jodoh, terpisah jauh mcm mana pun mesti akan jumpa balik"




Days to days, year by year. Jatuh bangun, nangis ketawa. Hilang yg btl hilang. Pergi yg btl pergi. Tipu kalau aku ckp aku okay dgn semua tuh. Mcm mana aku struggle to manage it, manage orang-orang yang bersifat judgmental lagi. However it is, I found that break-off brings the lesson for me. Aku byk betulkan diri waktu tu sebab aku sedar aku banyak buat silap. Antara banyak-banyak, aku paling suka belajar untuk redhakan semua yang jadi. Redha ni buat kau jadi kuat, kuat untuk berserah semuanya pada Allah.  Hebatnya jalan cerita yg Allah beri utk setiap hambaNya. Kalau kau sabar, kau didik diri kau utk redha mesti Allah bagi kau rewards which yg kau tak expect pun.

Kita jumpa lagi after a few years. Kita dah lain, kita bukan lagi budak yang bercinta membuta tuli macam dulu. Dan kita jumpa pun bukan untuk bercinta lovey dovey balik macam dulu. hehehe. More realistic, more matured. Cuma satu yang sama pasal kita, hati kita masih sama macam 9 tahun yang dulu. Ada sebab kenapa Allah jumpakan kita balik dan aku harap sebab tu sebab yang baik-baik. Allahu, thank you Allah for this journey. Semoga Kau aturkan pengakhiran yang baik.

Everything that happens is according to Allah's will.

Amin.


F.N

Comments

Popular posts from this blog

Product Review 1.0 : Cosmoderm

Cari Kerja?

Braces On Me